Hyaluronik Asit Enjeksiyonu

Eklem içi hyalüronik asit enjeksiyonu (viskosuplementasyon) eklem problemlerinin tedavisinde sık başvurulan yöntemlerden biridir.

Sağlıklı eklemlerde sinoviyal sıvı denilen kayganlaştırıcı bir madde bulunur. Böylece kemiklerin birbiri üzerinden kayması sağlanır. Sinoviyal sıvı aynı zamanda şok emici özelliktedir. Diz kireçlenmesi (osteoartrit) olan kişilerde sinoviyal sıvının düzgün işlemesini sağlayan, eklem yüzlerinde kayganlık sağlayarak ortaya çıkabilecek olan aşınmaları önleyen önemli bir molekül olan hyalüronik asit bozulur, sinoviyal sıvı incelir, kıvamını kaybeder. Hyalüronik asidin kaybı eklem ağrısı ve tutukluğu arttırır. Yaş ile birlikte eklemlerimizde azalan kolajen ve hyalüronik asit miktarı sonucunda kireçlenmeler ortaya çıkar.

Literatürde son yapılan çalışmalar Hyalüronik asitin osteoartritli (eklem kireçlenmesi) olgularda plaseboya veya herhangi bir müdahalede bulunmamaya göre daha üstün ağrı kesici ve fonksiyonel kazanım sağlayıcı etkisi olduğunu göstermektedir.

Hyalüronik Asit Enjeksiyonu Hangi Hastalıklarda Uygulanır?

En çok diz içi kireçlenmesi olan hastalarda tercih edilmekle birlikte kalça, omuz, dirsek, ayak bileği bölgesindeki kireçlenmelerde, el ve ayak 1.parmak eklemleri kireçlenmelerinde de kullanılabilmektedir.

Hyalüronik Asit Faydaları Nelerdir?

• Jel kıvamına sahip hyaluronik asit eklemin su tutma kapasitesini arttırır ve yoğunluk sağlar.
  • Eklem içinde yer alan sinoviyal sıvının kalitesini iyileştirir.
  • Eklemdeki yük dağılımını dengelenmesine katkı sağlar.
  • Eklem uçlarında bulunan kıkırdak dokunun aşınmasını engeller.

Hyalüronik asit tedavisi ne zaman tercih edilir?

Diz ağrıları steroid olmayan anti inflamatuar ilaçlarla (diklofenak, ibuprofen gibi etken maddeli ilaçlar) kontrol altına alınamayan veya bu ilaçları kullanmasında sakınca olan, egzersiz, kilo verme ve fizik tedavi uygulamaları ile de düzelme sağlanamayan hastalarda hyaluronik asit enjeksiyonları iyi bir tedavi seçeneğidir. Yani hyaluronik asit tedavisinin diz kireçlenmesinde ilk basamak olmadığını anlamamız önemli. Genellikle ilaç ve fizik tedavi yöntemleri etkisiz kalmışsa ve hasta ameliyat istemiyorsa veya ameliyata uygun değilse diz kireçlenmesinde hyaluronik asit tedavisi yapılır. Pek çok hastada bir miktar rahatlama elde edilir. Yalnız hyaluronik asit enjeksiyonları kireçlenmenin son aşamaya geldiği zamana bırakılırsa da etkisi azalır. Yani zamanlamayı iyi seçmek gerekir.

Hyalüronik Asit Enjeksiyonu Nasıl Yapılır?

Hyalüronik asit enjeksiyonu mutlaka uzman hekim tarafından yapılmalıdır. Uygulamanın yapılacağı bölge batikon yardımı ile steril şartlar altında temizlendikten sonra eklem boşluğu hissedilerek bir iğne ucu yardımı ile intraartiküler alana hyalüronik asit enjekte edilir. İşlem sonrası hastaların mobilize olmasında sakınca yoktur. Enjeksiyon sonrası hassasiyette karşı lokal soğuk uygulama önerilir. İlk 24 saat hastanın eklemini zorlamaması istenir.

Hyalüronik Asit Enjeksiyonu Ne Kadar Süre Etkindir?

Etki süresi hastanın tanısına ve hastanın uygulanan diğer tedavi yöntemlerine uyumuna göre (kilo verme, egzersiz, hayat tarzı değişikliği, fizik tedavi ve rehabilitasyon vs.) değişmektedir.

Hyalüronik asitle oluşan klinik iyileşme süresi ortalama 6-12 aydır. Bu etki dışarıdan verilen hyalüronik asidin hastanın kendinde olan hyalüronik asit üretimini uyarması ile mümkün olmaktadır.

Piyasada birçok farklı doz ve formu yer almaktadır. Bazı markalar tek seferlik enjeksiyonla etki gösterecek şekilde tasarlanırken, bazıları ise birer hafta ara ile 3 ila 5 uygulama gerektirir.

Yan Etkiler Nelerdir?

Hyalüronik asit enjeksiyonu genel olarak güvenli bir uygulamadır ve yan etkileri oldukça nadir görülür. Ancak bazı hastalarda eklemde şişlik, ışı artışı, kızarıklık, eklem hareket açıklığında azalma, ağrı ile seyreden yan etkiler görülebilmektedir. Bu süreçte istirahat, soğuk uygulama ve ağrı kesici ilaçlardan destek alınabilir.

Kliniğimiz
Fizika Fizik Tedavi Merkezi